Remediation of "invisible" panoramas // Remédiation des panoramas « invisibles »
Painted panoramas were the first immersive experience, anticipating cinema and theme parks. A panorama (from the Greek pan, meaning everything, and horama, meaning spectacle) is a large-scale 360-degree painting, produced from the end of the 18th to the beginning of the 20th century. Hung on the inside wall of a rotunda, it gives the illusion of reality through the effects of perspective and "trompe-l'œil". The rotunda, also known as a panorama, includes an immersion device (platform, floor, false ceiling, lighting system, false ground in the foreground, etc.). The most common format for the canvas is 114 meters long and 14 meters high.
Some of these paintings still exist today, but they have been rolled up and are "invisible" due to the lack of architecture to house them. The buildings have almost all disappeared, but there are still archives of the initial hanging conditions, with the "faux-terrain" , accesses, balustrades and so on.
This new remediation project aims to study and display the digitized panoramas.
To do this, we are designing new functions in IIViMaT that will enable us to prototype a virtual immersive experience of painted historical panoramas. We are also looking at the relationship between the preparatory documents (drawings, engravings, photographs, etc.) and the painted panorama or fragments thereof, and how they can be integrated into the immersive experience.
For the architectural model of the panorama we are collaborating with Laurent Lescop architect, professor at the Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Nantes (ENSA Nantes) and researcher at the CRENAU/AAU laboratory (Ambiance, Architecture et Urbanisme), UMR CNRS1563. Laurent Lescop produced a 3D model based on the plans drawn by Hittorf in 1842, see 360° vision, from panoramas to VR
To test our scenographic tools and concepts, we have produced a prototype immersive experience using documents from the catalogues and printed and web publications of the Panorama de Mesdag.
We now want to work on other 'invisible' panoramas in collaboration with a museum or academic organisation that has photographs of the panorama or its fragments.
French version
Les panoramas peints constituent une première expérience immersive qui anticipe le cinéma et les parcs d'attractions. Un panorama (du grec pan, tout, et horama, spectacle) est une peinture à 360 degrés de grande dimension, dont la production s'étend de la fin du XVIIIe au début du XXe siècle. Accroché sur le mur intérieur d'une rotonde, il donne l'illusion de la réalité par des effets de perspective et de trompe-l'œil. La retonde, nommé également panorama, comprend un dispositif d'immersion (estrade, plancher, faux plafond, système d'éclairage, faux terrain au premier plan, etc.). Le format le plus courant de la toile est 114 mètres de long et 14 de hauteur.
Aujourd'hui certains d'entre eux existent toujours mais ils sont roulées et sont « invisibles » faute d'une architecture pour les accueillir. Les batiments ont presque tous disparus, mais il reste des archives sur les conditions d'accrochage initiales avec les faux-terrains, les accès, les balustrades, etc.
Ce nouveau projet de remédiation vise à étudier et montrer les panoramas numérisés.
Pour cela nous concevons de nouvelles fonctionnalités dans IIViMaT permettant de prototyper une expérience immersive virtuelle de panoramas historiques peints. Une réflexion est également menée sur la relation entre les documents préparatoires (dessins, gravures, photographies, etc...) et le panorama peint ou leurs fragments et leur intégration dans l'expérience immersive.
Pour le modèle de l'architecture du panorama nous collaborons avec Laurent Lescop architecte, professeur à l'Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Nantes (ENSA Nantes) et chercheur au laboratoire CRENAU/AAU (Ambiance,Architecture et Urbanisme), UMR CNRS1563. Laurent Lescop a réalisé un modèle 3D à partir des plans dessinés par Hittorf en 1842, voir Panoramas oubliés : restitution et simulation visuelle .
Pour tester nos outils et concepts scénographiques nous avons réalisé un prototype d'expérience immersive avec des documents provenant des catalogues et publications imprimée et web du Panorama de Mesdag.
Nous souhaitons désormais travailler sur d'autres panoramas « invisibles » en collaboration avec une structure muséale ou académique possédant des photographies du panorama ou de ses fragments.